Strefa mroku, czyli UX i ty

Utarty stereotyp każe twierdzić, że developerzy (zwłaszcza ci zajmujący się backendem) to bestie szczerzące kły na widok user experience designerów. UX designerzy w procesach software development często postrzegani są jako zło konieczne. Jak pogodzić te dwa fronty i doprowadzić do sytuacji, w której umiejętności programistyczne staną się doskonałym uzupełnieniem wiedzy na temat grup docelowych, którą przynoszą projektanci UX?

Dlaczego programiści powinni dbać o jakość doświadczenia końcowego? Jak można w sobie obudzić empatię dla użytkownika — bez spędzania nieprzespanych nocy na czytaniu literatury i zasysaniu kursów z Udemy? I, przede wszystkim: jak zaoferować maksimum pomocy kolegom i koleżankom z teamu UX i czerpać z ich wiedzy w najlepszy z możliwych sposobów?

Od user experience design nie da się uciec, ale pokochanie go wcale nie oznacza zmiany branży ani nie jest okupione utratą wagi. Jak wykażę w mojej prezentacji, wszyscy i tak pracujemy próbując wypełnić te same założenia… Nauczmy się zatem pracować w harmonii.

powrót
Wojtek Kutyła - fot. Sylwia Kowalczyk Wojtek Kutyła

Wojtek Kutyła praktykuje user experience design i service design od ponad 10 lat. Wcześniej zajmował się front-endem. Jako projektant doświadczeń konsultował w sektorze finansowym i publicznym. Przed zmianą kariery i pójściem w kierunku nauczania spędził cztery lata jako experience design lead w dużej agencji Storm ID (Edynburg).

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z digital transformation i procesami pracy grupowej. Jego obecna rola to service design lead/senior instructor w CodeClan, gdzie przygotowuje on przyszłych programistów do pracy w sposób, który wykorzystuje metodologię user-centric.

Prowadzi poczytnego bloga “Opowieści ze świata UX”, który miesięcznie zalicza około półtora tysiąca odwiedzin.

Jest doświadczonym nauczycielem UX. Kilka razy w roku prowadzi warsztaty w Polsce dla otwartych grup projektantów. Organizuje również szkolenia firmowe. Występuje publicznie, opowiadając przystępnie o tym, jak praktykować service design i jak rozwijać zawodową karierę.